Proiectul “Kronstadt”.
După ce am realizat “Cursa Capcanelor”, un joc relativ simplu, cu care am participat la Zilele Jocurilor în 2022 la concursul de designeri de jocuri, și care a ocupat probabil ultimul loc (juriului a fost diplomat și drăguț în aprecieri, dar pentru mine a fost clar că nu era nici pe departe ce căutau ei), am hotărât să creez un joc complex. Ăsta a fost motivul, dar asta nu înseamnă că un joc complex va fi automat și bun, iar asta rămâne de vazut.
Cu hotărârea luată, îmi trebuia o idee. Mă uit pe piață și observ câteva jocuri care au ca element central regiuni sau orașe: Instambul, Carcassonne, Scotland Yard, 7 Wonders, Brass: Birmingham etc., deci de ce să nu fac un joc care are ca element central orașul natal; Brașov. Orașul are destule elemente care pot fi folosite; istorie medievală, o clădire importantă și cunoscută (Biserica Neagră), cultură și tradiții atât meșteșugărești cât și folclorice și mai are și o denumire veche care consider că sună bine ca titlu: Kronstadt.
Și așa a început…
Doream ca jocul să aibă elemente medievale, deci am introdus negustori și 3 tipuri de caractere de luptă: arcași, cavaleri și iscoade(tâlhari).
Prima versiune de caractere.
Locația fiind un oras medieval am decis sa aiba si catacombe, problema a aparut cand am început să gândesc jocul în detaliu și am realizat ca imi trebuie o a doua hartă care sa reprezinte catacombele. Conceptual mi se părea interesant, să ai un joc pe două nivele, dar tehnic nu prea era fezabil datorită dimensiunii jocului pe masă.
Una dintre primele versiuni a tablei de joc.
Ideea este ca jucătorii să aleagă tactici prin care să atace prin catacombe, prin ruine sau combinat, ceea ce face ca strategiile și opțiunile de atac, respectiv apărare, să fie foarte diferite.
Soluția găsită pentru a nu avea două table de joc: în locul caracterelor prezentate mai sus am ales să folosesc meeples, cu următoarea mecanică; cei care sunt la suprafață vor sta în picioare iar cei din catacombe vor fi culcați. De văzut în timpul testelor dacă ideea este bună și/sau acceptată.
Apoi am realizat că harta va deveni repede plictisitoare și am ales să o fac modulară, rezultând într-o hartă diferită de fiecare dată când se montează jocul. Harta este compusă acum dintr-o structură de bază și 32 de module de 5 tipuri.
Într-o zi cu chef de artă plastică m-am apucat să scluptez în ghips zidurile și cutiile jocului…
După montarea modulelor, așezarea zidurilor și al altor elemente, rezultatul final a ultimei versiuni a hărții arată așa în viziunea mea:
Harta modulară realizată din carton și elementele scluptate.
Și o versiune mai finisată a hărții modulare:
Recunosc că am făcut o mică greșeală, dar nu mă pot abține; Am citit peste tot și am primit recomandări să nu lucrez foarte mult la grafică dar adevărul este că mă destinde să imi pun viziunile în aplicare chiar dacă în final le abandonez din motive obiective. În plus, în momentul în care îl testezi consider că transmiți mai clar viziunea și tematica dacă ai grafica mai avansată, dar sunt de acod că nu trebuie să pierzi mult timp cu ea.
Am ideea, am tabla și piesele, este momentul să adăugăm “profunzime” și “densitate” jocului…
… dar asta în episodul următor!
Înclinat și plin de respect vă salut cu drag,
al vostru Ștefan.